Workshop Chris Maene

  • Acoustic piano
  • Innovation
  • Historical keyboard instruments
  • Evolution of the piano
  • Chris Maene Straight Strung Concert Grand

Those who drive past Pianos Maene in Ruiselede often do not realise what lies behind these walls: the Chris Maene Factory! With a surface area of 4000 m², this is one of the largest ateliers for piano building in Europe.

Atelier Chris Maene
A piano factory, in Belgium?

A piano factory, in Belgium?

In 1984, Chris Maene succeeded his parents and became the head of Piano's Maene. With traditional craftsmanship, he managed to build a workshop with all kinds of specialists, some of whom received several years of training in Hamburg, Berlin, Poland, Tokyo and Paris.  In 1989 he opened a new workshop for instrument building and restoration.

The work that is carried out daily in this atelier varies greatly: building replicas of historic pianos, restoring original instruments and, since 2015, building the Chris Maene Straight Strung Concert Grand.

The fortepianos and right-string grand pianos of Chris Maene and his workshop are played and applauded all over the world by professional pianists, concert halls, conservatories and amateur pianists alike.

But what are we doing then?

We would like to give you an idea of the most recent ànd future projects of our Chris Maene Factory.

The Chris Maene Factory

Royal Conservatory The Hague

 

At the end of 2019, for example, we delivered a replica of a pianoforte Anton Walter to the Royal Conservatory in The Hague. The replica was based on the pianoforte Anton Walter built in Vienna in 1795 and currently in the Germanisches National Museum in Nürnberg, Germany. Like the original, the instrument has a very light touch and an improved repetition with leather hammers and dampers.

For the selection procedure, two identical replicas were built and brought to The Hague. There, the conservatoire selected the final instrument, which has been with them since the end of 2019.

Anton Walter, the Vienna Action.

Bartolomeo Cristofori built his first fortepiano in Italy in 1698, but it was Germany with Gottfried Silbermann who made the pianoforte more popular in the first half of the 18th century. Johann Andreas Stein from Augsburg was very famous in the second half of the 18th century when he invented the German Prell mechanic and the knee levers for the dampers. At the end of the 18th century Gabriel Anton Walter developed the Stein action into a more sophisticated "Vienna action".

Anton Walter (1752-1826) made organs, harpsichords and fortepianos. When Vienna became a major piano centre in Europe, he moved there to develop his business. Five octave instruments were common during this period and Walter was considered the most famous fortepiano maker of his time. Many composers and artists admired his instruments, including Mozart: he bought a Walter in 1782 and used it until his death in 1791. 

 

Conservatoire Royal Bruxelles

Conservatoire Royal Bruxelles

Ook deze week stond er opnieuw een levering gepland. Het Conservatoire Royal Bruxelles koos voor een replica van een Andreas Stein pianoforte, naar het originele exemplaar uit 1786, gebouwd in Augsburg. Dit originele exemplaar is momenteel te bezichtigen in het Muziekinstrumentenmuseum MIM in Brussel. 

De selectie voor het instrument vond plaats in onze Chris Maene Room. Het was Claire Chevalier, docente pianoforte in het Conservatoire Royal Bruxelles, die het finale instrument koos uit twee identieke kopieën.

Andreas Stein, revolutionaire lichtheid.

Vanaf de jaren 1780 bepaalde Johann Andreas Stein grotendeels het succes van de piano in Duitsland en Wenen. Hij maakte elegante en slanke instrumenten, meestal afgewerkt in kersenhout. Zijn Prell-actie (zonder backchecks voor de hamers) was eenvoudig en functioneel. De hamerkoppen scharnierden tussen houten kaapstanders en de kleine hamerkoppen hadden slechts 1 of 2 lagen dun leer. Het toetsenbord was extreem licht en had een aanraakdiepte van slechts 4 tot 5 mm. Dit alles resulteerde in een transparant geluid dat gearticuleerd klonk over de 5 octaven. De toon was duidelijk en vol boventonen. Het gebruik van kniehendels om de dempers op te tillen, was destijds revolutionair.

Hong Kong Baptist University

Hong Kong Baptist University

Ook in Azië zijn de replica's van Chris Maene gekend. 

Op 1 oktober 2010 vertrok een eerste pianoforte Anton Walter naar de Hong Kong Baptiste University. Het toen geleverde instrument werd opnieuw gebaseerd op de originele Anton Walter uit Wenen, 1795  die momenten in het Original National Museum in Nürnberg, Duitsland staat.

Vandaag, 10 jaar later, hebben zij hun tweede instrument uit het atelier Chris Maene besteld. De vraag kwam van David Chung, Professor of Performance Studies aan de Hong Kong Baptiste University. Deze Anton Walter replica wordt eind maar geleverd.

Conservatoire National Supérieur de Musique et Danse de Paris

Conservatoire National Supérieur de Musique et Danse de Paris

Ook in de toekomst staan er nog enkele mooie projecten op de agenda.

Zo kwam de vraag via het gerenommeerde Conservatoire National Supérieur de Musique et Danse de Paris voor de bouw van een pianoforte Andreas Stein.

Deze Stein zal opnieuw gebaseerd zijn op het originele instrument uit het Muziekinstrumentenmuseum in Brussel (Augsburg, 1786) maar zal twee mechanieken hebben.

Het eerste mechaniek zal een normaal mechaniek hebben met beleerde hamerkoppen.
Het tweede mechaniek zal er een zijn zonder beleerde hamerkoppen, wat dichter bij de klank van de Tangentenflügel zal staan. 

De selectie zal plaatsvinden in het najaar van 2021. Hiervoor komt een delegatie uit Parijs, met onder andere de docente pianoforte Daria Fadeeva, naar Ruiselede.

 

Tangentenflügel? The best of differnt worlds?

De Tangent-piano is een zeer zeldzaam toetsinstrument met een ongebruikelijk geluid. Qua ontwerp lijkt het op klavecimbels en vroege piano's. Wanneer de toetsen worden ingedrukt, worden de snaren bediend door smalle houten stroken. Verschillende registers versmelten de kwaliteiten van klavecimbels, clavichords, pianofortes en harpen. Vanaf het midden van de 18e eeuw werd de Tangent-piano een populair toetsinstrument omdat hij meer expressiviteit en intensiteit kon bieden dan het klavecimbel. 

Western Australian Academy of Performing Arts

Western Australian Academy of Performing Arts

De Western Australian Academy of Performing Arts contacteerde het Chris Maene atelier met de vraag of wij hun pianoforte John Broadwood uit 1823 konden restaureren.

Met veel plezier nam het atelier deze uitdaging aan. Het instrument is momenteel van Melbourne naar Ruiselede gebracht en wordt met de grootste zorg gerestaureerd.

♭♩