Yamaha gebruikt in de CLP 785 en 795 hun nieuwe GrandTouch klavier met tegengewichten. Dit is het meest geavanceerde "digitale" klavier van Yamaha, dat ook in de nieuwe CVP-topmodellen dienst doet. Een meer geavanceerde mechaniek vind je bij Yamaha enkel in de hybridepiano's van de AvantGrand-reeks.
Het gevoel en de look zitten in elk geval goed: de kunststoffen tops die worden gebruikt, voelen niet anders dan de betere akoestische piano's. Ze zijn hard, maar niet glibberig, en ook na langdurig spelen, beginnen je handen niet te glijden.
De extra lange houten toetsen van het GrandTouch-klavier hebben dezelfde lengte als de toetsen in hun compactere vleugelpiano's. En dat werpt zijn vruchten af: het gewicht en de snelheid van aanslag zit inderdaad erg dicht bij dat van een akoestisch klavier. Verder koos Yamaha ervoor om elke toets afzonderlijk af te wegen. Zo krijg je een echt graduele verandering van gewicht, van laag naar hoog. Net zoals op een akoestische piano.
Vooral de nauwkeurigheid van het klavier valt op: aanslagen worden erg consistent geregistreerd, en door de langere toetsen krijg je een goede controle over het hele dynamische bereik: ook pianissimo's zijn goed te controleren.
Yamaha gebruikt ook de term "Grand expression modelling" als het over de meting van de aanslag gaat. Niet enkel de aanslagsnelheid wordt gemeten, ook de diepte van de aanslag (of het gewicht dat de pianist op zijn toets zet) wordt geregistreerd en vertaald in een verschil in timbre. Of het nu echt door die extra dimensie komt of niet, de piano's voelen in elk geval zo levendig als je van een top-of-the-line digitale piano kan verwachten.
Een leuk klein detail: beide CLP-topmodellen beschikken over een pedaalunit met een realistische, oplopende weerstand. Hoe dieper je het pedaal induwt, hoe zwaarder de weerstand wordt. Uiteraard is de halfpedaalfunctie hier ook aanwezig, waardoor de "snaren" half gedempt worden. Een groot verschil in bespeelbaarheid levert het niet op, maar het lijkt wel weer net ietsje meer op een echte piano, en het toont goed aan hoe ver Yamaha gaat om zijn piano's zo realistisch mogelijk te laten aanvoelen.