Review Yamaha Clavinova CVP-809

• Innovatie
  • Digitale piano
  • Koopadvies

Met de introductie van de nieuwe CVP-809GP brengt Yamaha de CVP-serie naar nieuwe technische en muzikale hoogtes. De Yamaha CVP-serie is in de loop der jaren uitgegroeid tot een volwaardige digitale piano met geavanceerde technologie. Tijd om de mogelijkheden van het topmodel onder de CVP piano's eens op een rij te zetten.

Yamaha Clavinova CVP 809

Wat is een Yamaha CVP?

Met de CVP-809 kun je piano spelen en daarbij jezelf begeleiden alsof je samen speelt met een combo, een band of een heel orkest. Voor de vele verschillende begeleidingen kun je gebruik maken van ingewikkelde akkoordprogressies of een één-vinger-systeem, het instrument zorgt altijd voor een passende begeleiding en bijbehorende geluiden bij elke muziekstijl. Zo kun je bijvoorbeeld ook piano spelen waarbij de begeleiding volgt op basis van akkoorden herkenning.

Yamaha CVP809

De piano

De CVP-809 biedt plaats aan twee zeer bekende concertvleugels: de Yamaha CFX en de Bösendorfer Imperial. De piano wordt geleverd met binaurale samples van een CFX-concertvleugel die zijn opgenomen met speciale microfoons op diverse locaties in de vleugel die zelfs met een hoofdtelefoon te horen zijn. Met een virtuele modelleringstechniek worden de resonerende geluiden van de zangbodem, de kast en het frame gereproduceerd en dit geeft de pianoklank een natuurlijk karakter.

Voor meer informatie over de CVP-809 , surf naar onze webshop !

Piano Yamaha CVP-809
Grand Touch keyboard Yamaha CVP-809

Het klavier

Het GrandTouch™-klavier heeft 88 toetsen van synthetisch materiaal met de eigenschappen van ivoor, lineair gegradeerde hamers, contragewichten en escapement wat de pianist meer speelgevoel en expressiemogelijkheden geeft en het touché van de piano zo goed mogelijk benadert.

Bedieningsscherm Yamaha CVP-809

Bediening en display

De bediening van de CVP is over het algemeen overzichtelijk en gebruiksvriendelijk, ondanks de vele knoppen op het bedieningspaneel. De CVP-809 komt met 1605 verschillende klanken, 480 XG klanken, 58 drums/SFX-kits en 675 stijlen. De piano beschikt ook over volledig nieuwe samples voor instrumenten zoals elektrische piano, strijkinstrumenten, gitaar, bas en drums.

Het 7 inch kleuren Lcd-scherm is aanraakgevoelig en geeft een goed overzicht van de gekozen instellingen. De styles zitten links van het scherm en zijn ondergebracht in slechts 6 groepen. Dit houdt het bedieningspaneel overzichtelijk al is het soms een beetje zoeken naar de juiste style. De klanken bevinden zich rechts van het scherm in de voice-sectie. De vraag is of de voice-sectie niet beter verwisseld had kunnen worden met song control zodat de geluiden dichter bij het scherm zitten.

Verschillende geluiden in de Yamaha CVP-809

Geluid

Het geluid van de CVP-809 is zeker indrukwekkend te noemen. Het speaker systeem bestaat uit 2x 6 luidsprekers van 40W, 30W en 20W aangestuurd door een versterker van 80W en dat is ruim voldoende voor elke huiskamer. Vier luidsprekers bevinden zich onder het klavier en zijn naar voren gericht. Samen met de 2 speakers in de klavierklep zorgen zij voor een ruimtelijke beleving alsof je op het podium zit en je tussen de muzikanten begeeft. Dit is vooral merkbaar in de Piano Room met session modus waar ook de nieuwe samples goed tot hun recht komen.

Geavanceerd technologie bluetooth app connectie Yamaha CVP-809

Geavanceerd

De CVP-809 heeft alles wat je van een eigentijds instrument mag verwachten. Moderne technieken en geavanceerde sampling in hoge resolutie maken het instrument tot de meest veelzijdige digitale piano van dit moment. De CVP-809 is voorzien van een Multi track recorder die 16 sporen kan opnemen en simultaan kan afspelen. De USB-audio recorder voor WAV en MP3 en heeft de tegenwoordig onmisbare 'USB to host' en 'USB to device' aansluitingen om het instrument te koppelen met een externe schijf of computer met muzieksoftware. Voor wie niet thuis is in muzieksoftware heeft Yamaha verschillende apps op de markt gebracht, gratis en betalend, die de functionaliteit nog verder uitbreiden.

Ook biedt het instrument de mogelijkheid om audio te streamen via bluetooth voor gebruik met Smart Pianist, de app die elk commercieel verkrijgbare song in de muziekbibliotheek van de pianist analyseert en vervolgens omzet in akkoorden. De beginnende pianist kan zich bekwamen met gids lampjes die de begeleiding aanpast op de snelheid van het spel. Het display kan naast de muziek (af)spelen bladmuziek en songteksten mee laten lopen op het scherm (afhankelijk van de file) zodat je karaoke kunt zingen met een microfoon. Je kunt tijdens het spelen gebruik maken van de vocal-harmony functie, die op basis van de akkoorden koren en tweede stemmen toevoegt aan de leadzang.

Yamaha CVP-809 Design

Design

De CVP-809 ziet er goed uit en is mooi afgewerkt. Yamaha komt met een strak design die in de meeste huiskamers van nu zeker niet zal misstaan. Door de platte achterkant kan het instrument makkelijk tegen de wand geplaatst worden. De CVP-809GP heeft een ronde achterkant die ook als een vleugel in de ruimte geplaats kan worden.

Yamaha CVP-809 man zingt met piano en micro

Conclusie

De CVP-809 is een veelzijdig instrument voor de hele familie. De indeling is logisch en overzichtelijk waardoor iedereen er goed mee uit de voeten kan. De klanken en de styles zijn aanzienlijk verbeterd en het geluid is alles wat je mag verwachten van een instrument in deze prijsklasse. De CVP809 kan via een draadloze wifi-adapter verbonden worden met meerdere apps waaronder de Smart Pianist en is daarmee helemaal van deze tijd. Een allround instrument waarmee je jezelf urenlang kunt onderdompelen in muziek, of je nou jong of oud bent.

De Yamaha CVP-809 staat nu in de showroom.

♭♩