Waarom onze Doutreligne Digitale Piano ook voor jou interessant is!

  • Digitale piano
  • Piano advies voor beginners

Hoe kan het dat Piano's Maene ook digitale piano's aan het eigen Doutreligne gamma toevoegt? Welke know-how zit achter deze instrumenten en met welke partners kwam deze muzikale "co-creatie" tot stand? En vooral: waarom zijn de instrumenten misschien ook wel voor jou interessant? Je komt er alles over te weten in onderstaande blogtekst!

Doutreligne Akoestische piano

Doutreligne: hoe het begon...

Onze kennis over pianobouw is uniek in Europa. Het atelier Chris Maene bouwt niet alleen replica’s van pianofortes, maar ook de eigen Chris Maene Straight Strung Concert Grands, een lijn van rechtsnarige vleugels in het topsegment. Deze concertvleugels haalden wereldwijd de pers, de vele cd-opnames door internationale artiesten bevestigen hun premium-kwaliteit en belang in de muziekwereld. Daarnaast beschikt Piano’s Maene sinds 2004 over een tweede eigen instrumentenlijn, “Doutreligne” (genoemd naar Zulma Doutreloigne, moeder van Chris Maene). Deze zelf ontwikkelde akoesstsiche kwaliteitspiano’s en -vleugels zijn ondertussen terug te vinden in vele huiskamers, conservatoria en concert- en evenementenzalen. Met de premiumlijn "Doutreligne Master" konden de we zelfs de meest veeleisende pianisten de weg naar Doutreligne laten vinden. 

 

Digitale piano Doutreligne met Mac computer

Op naar een digitale variant

Sinds 2014 waren we ook aan het uitkijken naar een digitale versie van een Doutreligne piano. De digitale variant moest aan dezelfde voorwaarden voldoen : een uitstekende pedagogische kwaliteit, voor een interessante prijs, van “fabrikant” naar “eindklant”. We wilden bovendien ook hier een zo Europees mogelijk instrument, en wel eentje die we met onze eigen kennis konden ontwerpen. Want deze kennis is ondertussen ook uniek te noemen in de BeNeLux: 

  • Piano's Maene startte met digitale piano's in de jaren 80, de periode van het prille begin en ontstaan van deze instrumenten.
  • Terwijl de "échte" pianohandel en -industrie het digitale equivalent jarenlang als grote concurrent zag voor de akoestische piano (en zo in het verdomhoekje stak), omarmde Piano's Maene het instrument en leerde decennia lang de kwaliteiten én gebreken kennen.
  • In deze voorbije 40 jaar zagen we het instrument evolueren, en op bepaalde vlakken steeds dichter bij de kwaliteit van het akoestische equivalent komen. We konden deze evoluties die de - vooral Japanse - fabrikanten jaar na jaar met grote trom brachten, van dichtbij volgen. We leerden werking, constructie en features in detail kennen, en konden vooral ook het kaf van het koren scheiden: wat was nuttig voor de muzikant? En wat was gewoon een gadget of een slimme marketingtruuk
  • Door onze interactie met de klanten, leerden we van op de eerste rij wie de typische klant was voor elk soort digitale piano, en wat hun specifieke wensen waren.
  • Door onze samenwerking met pianoleraars, muziekscholen en conservatoria, leerden we wat de educatieve en pedagogische vereisten waren van zo'n digitaal equivalent voor de akoestische piano.
Maene Engineers developping digital piano

Co-creatie is het toverwoord!

We wisten wat we wilden! Alleen: Wij zijn pianobouwer en -specialist, maar geen elektronicabedrijf met softwareprogrammeurs en sound-engineers. Dus we moesten één of meer partners vinden om deze droom te realiseren. Uiteindelijk vonden we een Duitse partner die de piano die al zo lang in onze hoofden zat samen met ons wou uitwerken. We gingen aan de tekentafel zitten om een meubel te maken dat zo nauw mogelijk aansluit bij onze akoestische Doutreligne piano’s en vleugels. De losse meubelonderdelen worden in Azië gefabriceerd en naar Duitsland verscheept. Al de rest van het instrument wordt volledig in Europa ontwikkeld, geproduceerd en geassembleerd. Achter de technologie voor de klankopwekking zitten een aantal gerenommeerde onderzoekspartners, zoals het Fraunhofer instituut, het Max Planck instituut en de universiteiten van Stuttgart en Nuerenberg. Maar ook de kennis van Piano’s Maene omtrent pianobouw én pianoklank bepaalde mee het resultaat. Samen met de sound-engineers van de Duitse partner hebben we de kwaliteit en klankkleur bepaald. Alle gebruiksmenu's werden in het Nederlands en Frans geschreven. 

 

Doutreligne Digital Piano using Dream Chip

Het warm water niet heruitvinden

Voor het ontwerp van zo'n digitale piano moesten we uiteraard het warm water niet heruitvinden. De 3 grote Japanse merken, Yamaha - Kawai - Roland, niet te na gesproken, gebruiken veel fabrikanten van goede digitale piano's vaak op de markt bestaande bouwblokken.

  • Klavier: De Italiaanse specialist FATAR ontwikkelt en produceert sinds de jaren 1980 premium klavieren voor heel wat grote merken van digitale piano’s. We zijn trots dat we ook in onze Doutreligne- instrumenten met deze leverancier kunnen samenwerken. Topkwaliteit in aanslagdetectie, speel-gevoel en dynamiek.
  • Geluidsversterking: De sample mag nog zo perfect zijn, het geluid voor de pianist of luisteraar komt uit de luidsprekers. De kwaliteit van de luidsprekers is essentieel voor hoe de piano in de vrije ruimte klinkt. Voor de Doutreligne instrumenten kozen we voor hoogwaardige luidsprekers van de Duitse fabrikant VISATON.
  • Klankopwekking : De elektronische microchip voor de klankopwekking is afkomstig van het Franse concern “DREAMCHIP”, en dé referentie daar waar muziek en elektronica samengaan. De meer dan 1 Gigabyte aan pianosamples werden samen met de ervaring van Piano’s Maene gefinetuned en zijn gebaseerd op de beroemde vleugels uit Hamburg en Wenen.
Doutreligne Sonata en Etude Digitale Piano's

Makkelijk kiezen

De meeste digitale-piano fabrikanten hebben een hele lijn van vaak tientallen instrumenten. Soms zelfs in die mate dat het voor velen onduidelijk is wat de verschillen nog zijn, of de meerwaarde van een duurder instrument uit de reeks. Daarom wilden we het aantal modellen beperken, en heel duidelijk afstemmen op de typische pianist die we in gedachten hadden. Uiteindelijk kozen we ervoor om al deze know-how en design onder te brengen in twee basismodellen : Het instapmodel "Etude", en het model "Sonata", waarbij de versterking én het klavier van een betere kwaliteit zijn. De Etude is vooral bedoeld voor de echte starter, de pianist die nog heel veel moet leren en een eenvoudig maar goed instrument zoekt. De Sonata mikt dan weer op wie wat meer wil investeren, of toch uit educatieve overwegingen voor een nog betere klaviertouché kiest.

We zijn supertrots op deze instrumenten. Je al ons nooit horen beweren dat ze beter zijn dan instrumenten van de traditionele leveranciers in dezelfde prijsklasse. Maar ze zijn wel in Europa ontwikkeld en geproduceerd, én hun concept, klank en software mee door onze eigen Maene-collega's ontwikkeld. Nieuwsgierig geworden? Bekijk dan nog meer detail in onderstaande folder en filmpje, of kom gewoon zo'n instrument uitproberen in onze showroom!

♭♩